Metabolic Balance: Ako pôsobí a prečo funguje

Metabolic balance® zaručuje nielen úpravu hmotnosti, ale aj výrazné zlepšenie zdravotných problémov (lymfatické opuchy, alergie, glykémie, vysoký tlak, cholesterol, kožné problémy, problémy spojené s klimaktériom, migréna, zažívacie problémy, problémy so spánkom, schopnosť koncentrácie a pod.), má pozitívny vplyv na metabolický syndróm, je vyhľadávaný aj klientmi, ktorí nebojujú s nadváhou, ale chcú „len“ trvale zlepšiť svoj celkový zdravotný stav alebo kondíciu (teda i športovci či ľudia s príliš nízkou hmotnosťou).

Ľudia, ktorí doposiaľ svoju nadváhu odôvodňovali vetou „na vine sú moje hormóny“, nie sú od pravdy ďaleko. Metabolic balance® podporuje reguláciu hormonálneho hospodárstva, predovšetkým hormónu inzulín. Inzulín je hormón, ktorý sa tvorí v pankrease a má za úlohu vysoký obsah cukru v krvi dostať na normálnu úroveň. Je ako správny kľuč, ktorý otvára bunku, aby mohol glukózu z krvi dostať do bunky, kde sa pomocou ďalších chemických procesov z nej získa energia. Cukor v krvi stúpa po požití potravín s veľkým obsahom sacharidov /cestoviny, ryža, pečivo, chipsy, cukrovinky a sladené nápoje/. Čím vyšší je obsah cukru v krvi, tým viac inzulínu treba na to, aby sa cukor dostal z krvi do buniek. Ak sú bunky nasýtené a napriek veľkému množstvu inzulínu sa cukor nedostáva do buniek, tento nadbytok sa premieňa a ukladá vo forme tuku, a tým rastú aj hodnoty tuku v krvi a hormonálny obraz sa dostáva z rovnováhy. Naša látková výmena je od prírody nastavená na pomalý nárast inzulínu, ku ktorému dochádza po požití potravín obsahujúcich balastné látky – šaláty, zelenina, celozrnné produkty a ovocie. No asi viac ako 100 rokov konzumuje človek potraviny chudobné na tieto látky, ale dopraje si potraviny, kde sa nachádza veľa bielej múky a cukru.

Najdôležitejšiu rolu hrá vďaka svojmu vysokému obsahu vlákniny a stopových prvkov bázická zelenina, ktorá navyše pôsobí pozitívne proti prekysleniu organizmu. Dôležitú úlohu hrajú kvalitné bielkoviny s vhodnou kombináciou esenciálnych aminokyselín. V plánoch nájdeme mäso, hydinu, ryby, mliečne produkty s prirodzeným obsahom tuku, vajcia, sójové produkty, strukoviny, semienka a klíčky. Prednosť je dávaná omega-3 a omega-6 nenasýteným mastným kyselinám, ktoré naše telo nedokáže samo vyrobiť. Tieto sa nachádzajú predovšetkým v kvalitných rastlinných olejoch a v rybách. Súčasne sa drasticky znižuje konzumácia nezdravých nasýtených a transmastných kyselín, nachádzajúcich sa napríklad v stužených rastlinných tukoch a všetkých polotovaroch. Z cukrov sú volené tie, ktoré pôsobia priaznivo na hladinu cukru v krvi, a tým i na produkciu inzulínu v tele.

V plánoch sa zásadne nevyskytujú takzvané primárne alergény, produkty obsahujúce glutén (biela múka) a v prípade alergikov i produkty z kravského mlieka (tie sú nahradené mliekom kozím, ovčím alebo sójovými produktami). Ďalej tu nenájdeme cestoviny a pečivo, tie sú do jedálnička zaradené až neskôr. Ako príloha je povolený len ražný celozrnný chlieb (denná povolená dávka je individuálna). Ražné produkty sú vybrané preto, že najpriaznivejšie ovplyvňujú priebeh glykemickej krivky.

Z jedálnička sú absolútne vyškrtnuté nízkotučné (light) produkty, modifikované škroby, hotové jedlá z konzerv alebo sáčkov a všetko, kde je pridaný glutamát, arómy, farbivá, umelé sladidlá a iné chemické prísady, ktoré sa v prírode nevyskytujú.